Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/roi1 
     ROI1          ROI2     
FEW X rex
ROI, subst. masc.
[DÉCT : roi2 ]

"Roi" : Afin que les grans mervelles et li biau fait d'armes, liquel sont avenu par les gerres de France et d'Engleterre ... dont li roi sont cause, soient notablement registré... je Jehans Froissars, ... me voel ensonniier de metre en prose et ordonner . (FROISS., Chron. D., p.1400, 35). Vous devez savoir que les dessus nommez se departirent de Paris et du chastel du roy bien avisez comment ne quel chose ilz devoient dire et faire (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 13).

 

-

Le roi de France est sacré : En l'an de grace Nostre signour .MCCC. et .L. trespassa de ce siecle li rois Phelippes de France, et fu ensevpelis a grant solempnité en l'abeie de Saint Denis en France. Et puis fu Jehans ses ainnés fils, dus de Normendie, rois, et sacrés et couronnés en l'eglise de Nostre Dame de Rains a tres haute solempnité. (FROISS., Chron. D., p.1400, 897).

 

-

[Les déterminants du nom roi] : ...voirement furent en che temps tous les Juis destruis, et plus en un pais que en aultre ; car li papes, li rois d'Espagne , li rois d'Arragon et li rois de Navare en requellierent grant fuisson et les tinrent a treu desous euls. (FROISS., Chron. D., p.1400, 896). ...les Escoçois conmençoient a doubter ce roi Edouwart. (FROISS., Chron. D., p.1400, 220). ...encores je voel un petit parler de ce roi Edouwart d'Engleterre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 46). ...son fil, ...estoit hoirs malles et neveus du roi Carle de France ; et le rois Phelippes n'estoit que cousins germains. C'est la cause parquoi les guerres, les pestilenses et tribulations sont depuis incourutes et venues et eslevees ens ou roiaulme de France. (FROISS., Chron. D., p.1400, 46).

 

-

[Les qualificatifs du nom roi] : Apres, Proece ... vint resgner ens ou roiaulme de Perse et de Mede par le fait de Cirus le grant roi, (FROISS., Chron. D., p.1400, 38). Et dient generaulment, et ce ont il veu par experiense par trop fois que, apriés un bon roi, il en ont un qui n'est de nulle vaillance. (FROISS., Chron. D., p.1400, 42). Li secons eut nom Phelippes li Biaus, et li tiers ot nom Carles ; et furent tout troi roy de France, apriés la mort dou biau roi Phelippe leur pere, par droite succession l'un apriés l'autre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 46).

 

-

Le roi notre sire : Sire duc, nous sommes icy envoyez de par le roy nostre sire et nos seigneurs ses oncles (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 13).

 

-

Le grand roi Charlemagne : Espaigne mouvant de Saint-Jehan-du-Piet-des-Pors est durement grande, car tout le royaulme d'Arragon, de Navaire, de Bisquare, de Portingal, de Conumbres, de Lucebonne, de Seville, de Toulette, de Corduan et de Lyon sont encloses de deux lez Espaingne, et touttes ces terres conquist jadis le grant roy Charlemainne. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 10).
 

Froissart Jacqueline Picoche


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.